onsdag 2 december 2009

Billigt, för vem?

Jag är så in i helvete trött på allt prat om billigt, lågpris och prispressning. För vem är det egentligen billigt? Låt oss studera det. Du köper en skjorta på ett välkänt lågpris kedja för 299 kr, billigt tycker du. Är det billigt för den 13 årig flicka som sitter i Bangladesh och syr skjortan? För att ytterligare maximera vinsten har klädföretaget förhandlat med transportbolagen och lyckats med en osannolik uppgörelse, transportbolagen tror sig sitta på ett guldägg men inser snart att avtalet är så tight att deras kostnader överstiger intäkter och måste börjar skära ner kostnader. I sin iver att göra det börjar dem köra sina lastbilar på billig högsvavel haltig diesel, partiklarna från dieseln ökar i luften och antal cancer fall ökar. Cancervården kostar samhället, och därigenom alla, mångmiljardbelopp varje år – Känns skjortan fortfarande billig eller börjar den strama lite runt halsen?
Efter 4 tvättar går således skjortan sönder och du tvingas köpa en ny – För vem är den billig?
Historien kan upprepas för varje lågpris produkt du hittar. Allt har en orsak och effekt. Det finns en anledning varför skjortan till synes kostar så lite. I det långa loppet blir det en väldigt dyr skjorta för alla – utom för ägaren till klädföretaget – han skrattar hela vägen till banken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar