tisdag 29 mars 2011

Högmod

Människans övertro på sina egan uppfinningar tycks inte ha någon begränsning. I dag får vi veta att det vacin som skulle rädda oss från svin influensan nu har gett vissa, främst yngre, narkolepsi. Jag tog aldrig någon spruta, nu känner jag mig glad över det. Jag tror säkert att jag knappas skulle drabbats av narkolepsi, jag är för gammal, men jag vidhåller en sunde skepsis till dessa "kemikalier"

Jag har tidiager skrivit om människans överdrivna användande av kemikalier vars långsiktiga verkan på människa och miljö är för oss till stor del okända. Detta är ett skrämmande exempel på det.

Nu påstår jag inte ett förbud mot läkemedel, jag är medveten om att vissa läkemedel är en förutsättning för vissa männsikors möjlighet till en någurlunda dräglig tillvaro, och dessutom rädar den liv, säkert vare dag MEN jag vänder mig mot vår oreserverdae hållning mot alla former av kemikalier.

Mest skärmmande var ändå den mamman till en av de drappade barnen som nu kräver att socialstyrelsen snabbt tar fram en ännu icke godkänt medicin som ska underlätta livet för dessa barn. Hur vet vi att denna nya medicin inte leder till andra, kanske värre, åkommor.
Walk gently

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar