onsdag 6 april 2011

Märklig värld

plötsligt blir jag sugen på en frukt och lunkar i väg till fruktkorgen(ni vet en sån som de flesta företag idag håller med). Siktar in mig på ett vackert rött äpple, lunkar tillbaka till mitt kontor och får syn på den lilla lappen (vem är det som sitter och klistrar på dom föresten?) På lappen läser jag namnet på äppelsorten och var i från den kommer - Argentina! Är vi kloka eller? Har vi transporterat ett äpple från andra sidan jorden? varför?
Jo därför
  1. Det finns de som utan någon som helst tanke på något annat än sin plånbok är beredd att för minsta möjliga kostnad frakta dessa på stora fartyg (eller flygplan) till andra sidan jorden (med lite hjälp av olja och nära nog gratis arbetskraft från Fillipnerna, sjömänen på fartygen)
  2. Det finns de som måste köpa det billigaste äpplet (undrar hur mycket det egenligen kostar om man tar med miljö kosntaden?)
  3. Av någon anledning är numera färska fina äpplen en männsklig rättighet
Därför ligger det nu ett rött fint äpple i fruktkorgen.
Någon mer som ser något lite galet i hur vi anväder våra resurser, på nåt sätt som om dom vore oändliga...

Välkommen det småskaliga lokala jordbruket!

1 kommentar:

  1. "Nästan gratis arbetskraft" - nädu, dom har mindre betalt än skandinaver ombord på fartyg i regeln, men när dom kommer hem till Filipinerna är dom KUNGAR med den lön som har har med sig.

    En sjöman tjänar ca 40ggr mer än en snickare på Filipinerna. Hade jag gjort det samma hade jag haft kanske 800 000 - i månaden! Synd om dom - nja, det är väl upp till var och en att bedöma...

    SvaraRadera